Du er her:
< Back

Søkemotoroptimalisering enkelt forklart.

SEO står for søkemotoroptimalisering. Det er prosessen med å få trafikk til ditt nettsted fra gratis, organisk, redaksjonelt eller naturlige søkeresultater på søkemotorer. Noen populære søkemotorer er f.eks Google, Bing, Yahoo, Ask.com, AOL.com, Baidu, Wolframalpha og DuckDuckGo.

Alle store søkemotorer har søkeresultater, hvor nettsider og annet innhold som videoer eller lokale oppføringer vises og rangeres basert på hva søkemotoren anser som mest relevant for brukerne. Disse oppføringene er gratis for deg. Vi kaller det gjerne organiske søketreff.

Bra utført SEO innebærer et naturlig språk på nettsiden, gjerne med variasjoner i ordvalget. Unngå for all del å «teppebombe» nettsider og overskrifter med søkeord eller nøkkelord. Du vil bli straffet for det med dagens søkemotorteknologi. Ha fokus på brukervennlighet, enkel navigasjon, lesbarhet og interne linker der det er naturlig. Tenk nytteverdi for leseren.

Metatekst er tittel og beskrivelse som vises i søkeresultatet hos søkemotorene. Du bør også velge nøkkelord som beskriver innholdet best mulig. Dette er bare en kort beskrivelse. Les mer om SEO på Backlinko.com, vår mest anbefalte kilde til god SEO.